Τηλεδιάσκεψη διαβούλευσης σχετικά με το
Μητρώο Εργαζομένων στον Πολιτιστικό και Δημιουργικό Τομέα

Το Μητρώο ΚαλλιτεχνώνΔημιουργών και Επαγγελματιών της
Τέχνης και του Πολιτισμού
και οι απολύτως απαραίτητες συμπληρώσεις και
διορθώσεις που χρειάζεται, ήταν το βασικό θέμα Τηλεδιάσκεψης που
πραγματοποιήθηκε μεταξύ της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, του Γενικού
Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη,  της Γενικής Γραμματέως του Υπουργείου Εργασίας Άννας
Στρατινάκη,
της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος και πολλών
ακόμα εκπροσώπων άλλων σωματείων και φορέων.
Ζητήσαμε καταρχάς από την Υπουργό και τους Γ.Γ. να διευκρινιστεί με
σαφήνεια ο σκοπός υλοποίησης του Μητρώου, ο
νομικός του προσανατολισμός
και το περιεχόμενό
του
.
Αν και η αρχική του αποστολή είναι η χρήση για
την αντιμετώπιση του COVID-19 και ακολούθως η αρχειοθέτηση για
να χρησιμοποιηθεί υπέρ του δημοσίου συμφέροντος, ο υπαγόμενος στο Μητρώο
οφείλει να γνωρίζει
αν αυτό συνεπάγεται κάποιου είδους κατοχύρωση για τον ίδιο ή προϋπόθεση
για τη συμμετοχή του σε διάφορες πολιτικές των Υπουργείων Πολιτισμού ή  Εργασίας. Το Μητρώο πρέπει να λειτουργήσει ως εργαλείο συμπερίληψης και
όχι αποκλεισμού των εργαζομένων από οποιαδήποτε χρηματοδοτικά εργαλεία.
Αυτονόητο είναι επίσης ότι δεν θα πρέπει η ένταξη ή μη στο Μητρώο να
χρησιμοποιηθεί για την περιστολή εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων.
Επισημάνθηκε επίσης ότι:
Το Μητρώο δεν προβλέπει την
πολυπλοκότητα
των
ειδικοτήτων με τις οποίες απασχολούνται οι εργαζόμενοι στον χώρο του Πολιτισμού
ακόμα και μέσα στο ίδιο οικονομικό έτος (σκηνοθέτης – ηθοποιός, χορογράφος –
χορευτής – δάσκαλος χορού, εικαστικός –επιμελητής έκθεσης κ.ά.). Ο ανελαστικός
διαχωρισμός των ειδικοτήτων στο Μητρώο είναι μία από τις πολλές δυσλειτουργίες
του.
Σοβαρά άλλα προβλήματα που χαρακτηρίζουν την σημερινή δομή του είναι και
α) ότι δεν προβλέπει τη δυνατότητα πολλαπλών επιλογών στις ειδικότητες β) ότι
παραλείπονται σημαντικές ειδικότητες, ενώ σε άλλες περιπτώσεις επιχειρείται
ένας περιττός διαχωρισμός ειδικοτήτων.
Προκειμένου όλα αυτά τα ζητήματα να επιλυθούν τονίστηκε εκ μέρους της
Π.Ο.Θ.Α. ότι είναι απαραίτητο να προηγηθεί διαβούλευση με τα Σωματεία, τις
Ομοσπονδίες και τους εκπροσώπους κάθε κλάδου, τα οποία θα υποδείξουν τι ισχύει
στον χώρο τους,  ώστε το Μητρώο στην
τελική του μορφή να αποδειχτεί ένα πραγματικά χρήσιμο εργαλείο καταγραφής, πιστής
στην εργασιακή πραγματικότητα και, ενδεχομένως, και εργαλείο επίλυσης χρόνιων
προβλημάτων του χώρου.
Εκτός από το Μητρώο η Π.Ο.Θ.Α. επανέφερε ορισμένα φλέγοντα και βασικά
αιτήματα του χώρου, ζητώντας:
·        
Να υπάρξουν άμεσα μέτρα στήριξης για όλους ανεξαιρέτως τους
εργαζομένους στον κλάδο του θεάματος- ακροάματος.
·        
Να συμπεριληφθούν όσοι δεν έχουν ενταχθεί στο μέτρο στήριξης
ειδικού σκοπού των 800€ από την πρώτη φάση, αναδρομικά και για όλη τη διάρκεια
της κρίσης. Αυτό περιλαμβάνει όλους τους εργαζόμενους που απασχολήθηκαν τα δυο
τελευταία χρόνια (ηθοποιούς, μουσικούς, χορευτές, τραγουδιστές, τεχνικούς
κινηματογράφου και τηλεόρασης, τεχνικούς ζωντανού θεάματος και ακροάματος και
άλλους εργαζόμενους στο θέαμα – ακρόαμα), ανεξάρτητα από τις εργασιακές σχέσεις-χωρίς,
δηλαδή, κανένα διαχωρισμό με βάση το είδος της σύμβασης.
·        
Να επεκταθεί το επίδομα ανεργίας στο σύνολο των εγγεγραμμένων
ανέργων, μέχρι να ξεπεραστεί η κρίση.
·        
Να αποδοθούν ξεχωριστοί κωδικοί ασφάλισης στους τεχνικούς των
ζωντανών οπτικοακουστικών εκδηλώσεων καθώς η έλλειψη κωδικών ενσήμων στις
τεχνικές ειδικότητες, δημιουργούν ένα θολό τοπίο.
·        
Να εκπονηθεί άμεσα σχέδιο για την επικείμενη χειμερινή σεζόν,
καθώς και για την ερχόμενη θερινή περίοδο, χωρίς αποκλεισμούς.
·        
Να εξεταστούν οι δυνατότητες αξιοποίησης ευρωπαϊκών κονδυλίων.
·        
Εφεξής η επιλογή σχημάτων που θα μετέχουν σε εκδηλώσεις του ΥΠΠΟ
να γίνονται κατόπιν πρόσκλησης ενδιαφέροντος, χωρίς να αποκλείονται ΑΜΚΕ,
ΚΟΙΝΕΠ κλπ, με διαφανή κριτήρια και σε καμία περίπτωση με απευθείας ανάθεση.
Και βέβαια ως πάγιο αίτημα:
·        
Να ενεργοποιηθούν άμεσα οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της ανασφάλιστης
και υποδηλωμένης εργασίας σε όλα τα στάδια προετοιμασίας και υλοποίησης των
παραγωγών (επιχορηγούμενων και μη), σε πρόβες, παραστάσεις, γυρίσματα κλπ.
Παρόλα όσα παρουσιάστηκαν από τους
εκπροσώπους της Π.Ο.Θ.Α. και των σωματείων, η
σύνθεση της
Τηλεδιάσκεψης, ο μεγάλος αριθμός των προσκεκλημένων σ΄ αυτήν και η δυσανάλογα
μικρή διάρκεια (1 ώρα και 30 λεπτά), κατέστησαν τον διάλογο προσχηματικό και μη
παραγωγικό. Από την Ομοσπονδία κρίνεται απολύτως απαραίτητη η πραγματοποίηση
εξειδικευμένων ανά κλάδο συναντήσεων και συζητήσεων με την πολιτική ηγεσία του
ΥΠΠΟ.