Στην ημερίδα «Find your Fund» που διοργάνωσε η Ένωση Κινηματογραφιστών Βορείου Ελλάδας (ΕΚΒΕ) στα πλαίσια του 64ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ο Yariv Lerner, CEO της Nu Boyana Film Studios Hellenic SA, υποστήριξε ότι τα σωματεία των εργαζομένων στον οπτικοακουστικό τομέα ευθύνονται για τις δυσκολίες και για τις μεγάλες ζημίες στην αμερικανική βιομηχανία τους τελευταίους μήνες. Απαξιώνοντας τη φιλοξενία, προχώρησε ένα βήμα πιο πέρα, λέγοντας ότι τα σωματεία «δεν έχουν επαφή με τους εργαζόμενους». Μάλιστα προειδοποίησε για τις “εγγενείς” παγίδες των σωματείων και ότι «οι συλλογικές διαπραγματεύσεις βλάπτουν το ατομικό συμφέρον των εργαζομένων». Και όλα αυτά σε μία ημερίδα που διοργανώθηκε από ένα σωματείο εργαζομένων.
Η άποψη ότι τα εργασιακά δικαιώματα αποτελούν τροχοπέδη για την ανάπτυξη της οπτικοακουστικής παραγωγής, μας είναι γνωστή. Στον αντίποδα αυτών των απόψεων το μόνο ικανό ανάχωμα στην απληστία των εταιριών είναι η συσπείρωση των ανθρώπων στα σωματεία. Αυτό μας έδειξε ο νικηφόρος αγώνας των συναδέλφων μας στο Χόλυγουντ, οι οποίοι με την επιμονή και τη μαχητικότητα τους, υποχρέωσαν μια βιομηχανία με κύκλο εργασιών πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, να ικανοποιήσει ένα σημαντικό μέρος από τα αιτήματα τους.
Είναι δεδομένο ότι η προσέλκυση διεθνών παραγωγών στην Ελλάδα είναι κάτι πολύ θετικό, που μπορεί να δώσει μια συνολική ώθηση στον κλάδο της κινηματογραφικής παραγωγής. Αυτό, όμως, δεν μπορεί να γίνει σε καμία περίπτωση με το δέλεαρ των χαμηλών αμοιβών και της εργοδοτικής ασυδοσίας. Μια τέτοια ανάπτυξη θα ήταν καταστροφική για τον κλάδο, ιδιαίτερα όταν τέτοιου είδους παραγωγές χρηματοδοτούνται από το Ελληνικό Δημόσιο. Η Ελλάδα πρέπει να παραμείνει ένας ελκυστικός προορισμός για διεθνείς παραγωγές, επειδή διαθέτει προσωπικό υψηλής ποιότητας και εξειδίκευσης, όχι επειδή έχει μετατραπεί σε εργασιακή ζούγκλα.
Παραγωγή της συγκεκριμένη εταιρεία, μας έχει απασχολήσει στο παρελθόν όταν στα γυρίσματά της στη Βόρεια Ελλάδα, είχε λάβει μια σημαντική χρηματοδότηση από το ΕΚΟΜΕ, φέρνοντας όμως, συνεργεία από την Βουλγαρία με μειωμένες αποδοχές.
Όπως είχαμε δηλώσει σε επιστολή που αποστείλαμε στα συναρμόδια Υπουργεία στις 23/06/2021: «… Ως Ομοσπονδία, μαζί με σύσσωμο τον κινηματογραφικό χώρο, είχαμε εγκαίρως προειδοποιήσει για τις επίμαχες τροποποιήσεις άρθρων, του νόμου 4487/17 για το Cash Rebate του ΕΚΟΜΕ που από αναπτυξιακό εργαλείο το μετατρέπει, φωτογραφικά μάλιστα, σε ένα μέσο εκροής κρατικών χρηματοδοτήσεων προς το εξωτερικό σε ταινίες που λειτουργούν ως όχημα για την συρρίκνωση των εργασιακών σχέσεων, των μισθών, των συνθηκών εργασίας, υγείας και ασφάλειας. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό συμβαίνει την ίδια στιγμή που το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου απαξιώνεται με την μηδαμινή χρηματοδότηση των 3,6 εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο …»
Άλλωστε επανειλημμένα έχουμε εκφράσει τις αντιρρήσεις μας στην σταδιακή απαξίωση και αποστέρηση πόρων από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και κατά συνέπεια από την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή, αφού το Ε.Κ.Κ. είναι ο μόνος φορέας που χρηματοδοτεί την παραγωγή ταινιών πριν την έναρξη των γυρισμάτων και μπορεί να συγκροτήσει, να προασπίσει και να αναπτύξει τον ελληνικό κινηματογράφο και κατά συνέπεια τον σύγχρονο πολιτισμό της χώρας μας.
Τέλος, εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας για την ανακοινωμένη συγχώνευση των τριών δημόσιων οργανισμών του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (Ε.Κ.Κ), του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (Ε.Κ.Ο.Μ.Ε.) και του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (Ο.Π.Ι.) σε έναν νέο Ενιαίο Οργανισμό για τα Οπτικοακουστικά και τον τρόπο που θα επηρεάσει το μέλλον της εγχώριας οπτικοακουστικής παραγωγής και της προστασίας των πνευματικών δικαιωμάτων. Η κυβέρνηση οφείλει να ξεκινήσει άμεσα διάλογο με τα σωματεία και τους φορείς του κλάδου, προκειμένου να αντιληφθεί τα πραγματικά προβλήματα αλλά και τις δυνατότητες και προοπτικές του χώρου, εν όψη του νέου νομοσχεδίου που θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα στη Βουλή. Εμείς δηλώνουμε ότι θα είμαστε πάντα εδώ, σε ετοιμότητα, να υπερασπιστούμε τα δίκαια αιτήματα των δημιουργών και εργαζομένων του κλάδου.